Благовісник

Віра та життя

Мир та миротворці

«Блаженні миротворці», — сказав Господь. Тому ті, хто хочуть бути блаженними, щасливими, увійти в Царство небесне, повинні бути миротворцями, тобто повинні творити мир, і передусім – у душі власній. Ми повинні умиротворити самих себе, тобто привести себе в такий стан, щоб наш дух нічим не обурювався. Ми повинні спокійно ставитися до втрат, образ – і взагалі до всього того, що може порушити душевну рівновагу, мир душі.

Встановивши постійний, незворушний мир всередині самих себе, ми повинні всіма силами прагнути до того, щоб мир був і всередині нас, і серед наших ближніх. Для цього ми повинні показувати приклад іншим, повинні всіма силами чинити дружелюбно, не давати приводу до незгод, попереджувати їх усіма засобами й мирити ворогуючих; а якщо не можемо самі помирити їх, то молити Бога за їхнє примирення.
Розглядаючи «сьоме блаженство», хочу зупинитися на з'ясуванні певних проблем значення.

По-перше, слово «мир». У грецькій мові це слово «ейрене», а в давньоєврейській — «шалом». У давньоєврейському світі це слово ніколи не означало відсутності неприємностей і хвилювань; воно означає все те, що сприяє вищому благу людини. Коли на Сході одна людина каже іншій «селям», вона не просто бажає людині, щоб у неї не було неприємностей, вона бажає їй насправді всього найкращого.

У Біблії слово «мир» означає не тільки відсутність неприємностей; воно означає користуватися всім добрим.
По-друге, треба особливо вказати, що виражає це блаженство. Блаженні миротворці, а не миролюбні. Людина часто неправильно проявляє свою миролюбність, сприяючи тим самим виникненню більше неприємностей, ніж миру. Багато людей вважають, що люблять мир, тоді як самі нагромаджують проблеми для майбутнього.

Біблія вважає блаженним не той мир, який є результатом уникнення проблеми, а той, який є результатом оцінки дійсності та її проблем, їхнього вирішення й подолання. Це блаженство вимагає не пасивного прийняття проблем через страх перед труднощами, воно вимагає активного подолання проблем і миротворчості навіть тоді, коли шлях до миру пролягає через боротьбу.

В українській Біблії, як і в грецькому тексті, сказано, що миротворці будуть названі синами Божими. Це типово давньоєврейське висловлювання. У давньоєврейській мові не дуже багато прикметників, і тому в ній часто використовуються не прикметники, а висловлювання типу «син» і родовий відмінок абстрактного іменника. І тому людина може бути названа «сином миру» замість «мирна (миролюбна) людина». Так ім'я Варнава означає дослівно «син потіхи», а не людина, яка потішає. Це блаженство звучить так: «блаженні миротворці, бо вони синами Божими стануть», що значить: блаженні миротворці, тому що вони будуть робити Божу справу. Людина, яка творить мир, робить те ж саме, що робить і творить Бог (Див. Рим.15:33; 2Кор.13:11; 1Сол.5:23; Євр.13:20).

Зміст цього блаженства богослови дослідили за трьома головними напрямками.

Було висловлено припущення, що якщо слово «шалом» означає все, що сприяє найвищому благу людини, то це блаженство значить: блаженні ті, хто робить світ кращим для життя, хто підняв світ на сходинку вище.

Багато богословів ранньої церкви розуміли це блаженство в чисто духовному сенсі та вважали, що воно має таке значення: блаженна людина, яка встановила мир у своєму серці й у своїй душі. У кожному з нас йде внутрішня боротьба між добром і злом, і нас завжди тягне відразу в два боки. Щаслива людина, яка досягнула внутрішнього миру, у якій припинилася внутрішня боротьба і яка віддала своє серце Богові.

Слово «мир» має ще одне значення. Над ним розмірковували рабини, й Ісус, можливо, мав на увазі саме це значення. Вища мета, яку може досягти людина, — це встановити правильні стосунки між людьми.
Деякі люди часто стають джерелом неприємностей, образ і суперечок. З іншого боку, є люди, які наводять мости між ворогуючими, можуть утішити в горі. Такі люди роблять Божу справу, бо велика мета Божа полягає в тому, щоб встановити мир між людьми й Богом, а також між самими людьми. Людина, яка єднає інших людей, виконує Божу справу.

Ісаєнко А. І.,
військовий спостерігач ООН у 1973-1976 рр.

"Благовісник", 4,2013